TEKNIK MEMBACA YANG DIPILIH

Pembacaan yang berkesan mempunyai beberapa teknik untuk memastikan pembaca memperoleh pemahaman terhadap sesuatu maklumat yang dibaca. Antara teknik membaca secara kritikal ialah Teknik Bertanya kepada penulis, Teknik KWL (Know What Learn), Teknik Preview Teks, Teknik Prosedur ReQuest, Teknik Hubungan Soal-Jawab, Teknik Pengajaran Eksplisit, Teknik Berfikir Bersuara, Teknik Menerap Imej dan juga Teknik Dialog. Salah satu teknik membaca yang berkesan ialah teknik membaca yang berkaitan dengan gambar sebagai bahan pembacaan iaitu Teknik Menerap Imej.
            Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2015), teknik dapat didefinisikan sebagai satu kaedah mencipta sesuatu kerja dan sebagainya. Bagi perkataan menerap pula, menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2015), menerap merupakan mempraktikkan, mengenakan atau memasukkan. Imej pula dapat dimaksudkan dengan gambar. Definisi bagi menerap imej ialah sebagai satu prosedur atau satu kaedah yang dapat memandu pelajar menjana imej mental berkaitan bahan yang dibaca sebagai cara untuk mempertingkatkan kefahaman.
            Dalam teknik ini terdapat tiga asas penting bagi memastikan teknik menerap imej dapat dijalankan iaitu model guru, latihan berpandu dan latihan kendiri. Terdapat enam langkah yang perlu dilaksanakan bagi menterjemahkan tiga perkara asas ini.
            Langkah pertama, guru akan memperkenalkan cara-cara menggunakan menerap imej dengan menggunakan kata tanya seperti apa, mengapa dan bagaimana. Guru akan memberitahu kepada pelajar sebab teknik menerap imej ini dilakukan dalam stategi membaca iaitu untuk membantu pelajar memahami apa yang mereka baca. Pelajar akan dimaklumkan untuk membuat gambaran mental mengenai apa yang sedang dibaca yang mana ia boleh membantu mereka mengingati apa yang mereka baca. Seterusnya, guru akan menunjukkan cara-cara untuk melaksanakan teknik menerap imej dan pelajar akan melakukannya sendiri setelah faham.
            Langkah kedua bagi melaksanakan teknik menerap imej ini ialah guru akan memilih teks yang berbentuk diskriptif yang mana teks tersebut panjangnya lebih kurang 100 patah perkataan dan teks tersebut akan dibacakan oleh guru dengan lantang.
            Seterusnya, langkah tiga dilaksanakan dengan guru menunjukkan cara penggunaan strategi kepada pelajar. Guru akan melakukan teknik berfikir dan bersuara dan kemudiannya akan berkongsi pengetahuan sedia ada serta hubungan peribadi beliau dengan teks dan juga dengan pelajar. Perkara ini akan dilakukan terutamanya apabilabertemu dengan perkataan yang menarik di dalam teks tersebut.
            Bagi langkah empat, guru akan menyediakan latihan berpandu. Guru akan mengajak pelajar untuk menghuraikan imej yang mereka telah gambarkan ketika membaca lantang berlansung. Guru hendaklah menggalakkan pelajar untuk mencatat persamaan dan perbezaan imej-imej yang mereka kemukakan.
            Kemudian, langkah lima dilaksanakan dengan guru mewujudkan sokongan ketika latihan kendiri. Pelajar akan melaksanakan teknik ini secara berpasangan untuk membaca teks secara senyap. Setelah itu, pelajar secara bergilir akan menerangkan kepada pasangannya mengenai imej-imej yang mereka gambarkan ketika membaca dan punca mengapa mereka menggambarkan imej tersebut. Pasangan pelajar itu akan berbincang mengenai persamaan dan perbezaan imej mental yang mereka bina. Seterusnya, guru akan memberikan sokongan dari masa ke semasa agar pelajar dapat melaksanakan pembacaan mereka dengan menggunakan teknik menerap imej tanpa bergantung kepada guru.
            Langkah terakhir iaitu langkah enam dilakukan dengan guru menyediakan latihan kendiri terpilih. Apabila pelajar sudah mahir untuk menggunakan teknik ini dalam pembacaan mereka, guru hendaklah menyediakan peluang kepada mereka bagi menggunakan strategi ini ke atas teks-teks lain yang bersesuaian.
            Selain teknik menjana imej, teknik dialog juga sangat berkesan bagi membantu pelajar dalam proses membaca.   Teknik dialog atau lebih dikenali sebagai Dialogue Thinking Reading Lesson (D-TRL) dibangunkan pada tahun 1991 oleh Michelle Commeyras. Matlamat D-TRL adalah untuk menggalakkan pelajar menggunakan gaya pemikiran reflektif yang munasabah. Gaya pemikiran reflektif ini membolehkan pelajar membuat keputusan berkaitan dengan apayang mereka percaya tentang sesuatu cerita atau sesuatu isu yang spesifik. D-TRL menggalakkan pelajar untuk kembali membaca teks untuk mengesahkan atau menjelaskan maklumat, untuk mempertimbangkan kepelbagai tafsiran, dan untuk menilai penerimaan dan kerelevan tafsiran alternatif yang bersaing antara satu dengan lain. Teknik D-TRL ini terdiri daripada dua fasa iaitu fasa pertama, fasa bacaan dan fasa kedua iaitu fasa perbincangan.  
            Fasa pertama merupakan fasa bacaan. Fasa ini merupakan satu elemen penting dalam D-TRL iaitu cerita untuk dibaca dan dibincangkan. Oleh yang demikian adalah penting untuk memilih cerita yang berupaya memandu pelajar untuk berbincang mengenai sesuatu isu atau persoalan dari pelbagai perspektif, selain cerita tersebut juga dianggap penting dan menarik oleh pelajar. 
               Fasa kedua merupakan fasa perbincangan. Fasa ini menggunakan kebanyakan masa kerana ia adalah sebahagian konsep yang paling penting dalam teknik ini. Satu lagi elemen penting dalam fasa perbincangan ialah pelajar menilai kebenaran dan relevan sebab-sebab yang mereka kemukakan dalam perbincangan. Justeru itu, ia dapat mengelak semua sebab-sebab yang pelajar kemukakan dihakimi oleh guru, bagi mengelakkan penafian peluang pelajar untuk menilai pemikiran mereka sendiri.
            Pada akhir setiap D-TRL, iaitu setelah pelajar berfikir berkaitan sesuatu topik dari pelbagai aspek mereka sentiasa diberi peluang untuk menyatakan pendirian mereka berkaitan persoalan utama berkaitan topik tersebut. Pusat kepada pemikiran kritikal adalah mengetahui masa yang sesuai untuk mengemukakan kesimpulan. Namun demikian, tidak mustahil selepas perbincangan yang baik, masih terdapat sesetengah pelajar tidak bersedia untuk membuat kesimpulan. Sebagai satu alternatif bagi mengelakkan pelajar membincangkan kesimpulan yang dibuat mereka boleh menulis tentang kesimpulan tersebut dan kemudian berkongsi jawapan bertulis tersebut. Matlamat utama D-TRLs adalah melibatkan pelajar dalam perbincangan yang bermakna dan mendalam berkaitan apa yang mereka baca tanpa guru sebagai ketua perbincangan. Sebaliknya guru mungkin mengambil bahagian dalam perbincangan sebagai ahli biasa atau bergerak dari kumpulan ke kumpulan.

Antara kelebihan teknik inu ialah membolehkan pelajar membuat keputusan berkaitan dengan apa-apa yang mereka percaya tentang sesuatu cerita atau sesuatu isu  yang spesifik,menggalakkan pelajar untuk kembali membaca teks untuk  mengesahkan atau menjelaskan maklumat, menggalakkan pelajar untuk mempertimbangkan kepelbagai  tafsiran dalam bahan yang dibaca dan menggalakkan pelajar untuk menilai penerimaan dan kerelevan tafsiran alternatif dari bahan yang    dibaca yang bersaing antara satu dengan lain.



Comments

Popular posts from this blog

JENIS-JENIS BAHAN BANTU MENGAJAR

DEFINISI BAHAN BANTU MENGAJAR