DEFINISI BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantu mengajar (BBM) atau alat bantuan mengajar (ABM)
merupakan segala atau suatu kelengkapan yang digunakan oleh guru atau murid
untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran di bilik darjah (Brown J.W,
1983). Bahan bantu mengajar bukan sahaja terhad kepada buku teks, papan tulis,
kapur, dan gambar-gambar sahaja, tetapi ia merangkumi segala benda yang
digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan semua pancaindera
dan apa sahaja yang dapat dialami oleh para pelajar. Bahan bantuan mengajar ini
sangat membantu guru dan murid dalam pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Atan Long (1982) pula, alat bantu mengajar terdiri daripada
pelbagai bahan yang digunakan untuk membantu guru dan murid. Bahan ini
diterbitkan dalam bentuk buku, carta, atau slaid yang ditayangkan pada layar.
Bukan itu sahaja, beliau turut membahagikan alat bantu mengajar kepada tiga
kumpulan iaitu alat pendengaran, alat pandangan dan alat pandang-dengar. Oleh
itu, alat bantuan mengajar ini bukan sahaja tertumpu kepada penglihatan namun
kepada semua yang dinyatakan oleh Atan Long (1982).
Seterusnya, alat bantu mengajar juga dapat ditakrifkan sebagai
audio visual dan bahan-bahan yang berkaitan dengannya yang berfungsi dalam
perlaksanaan sesuatu pengajaran yang mana juga dikenali sebagai sebahagian
daripada media pengajaran (Heinich e.t.al, 2002). Selain itu, Hanapiah Sudin
(1979) dan Khairiah Ahmad (1980) mengelaskan alat bantu mengajar kepada dua
iaitu software dan hardware.
Disamping itu, alat bantu mengajar boleh dibahagikan kepada dua
iaitu media elektronik dan media bukan elektronik (Noraziah Abdul Hamid, 1981).
Berikutnya, Thomas, R.Murray, Swartout, Sherwin G (1963) pula menyatakan bahawa
hanya alat bantu mengajar yang mempunyai komunikatif tinggi yang mampu membantu
pelajar memperolehi pengalaman belajar yang berfaedah bagi mengembangkan sikap
ilmiah, sikap sosial, kemantapan emosi serta daya pendengaran.
Manakala Ngui Kuen Sang pula menyatakan bahawa takrifan mengenai
alat bantu mengajar tidak dapat diberikan secara tetap walaupun pada
keseluruhannya ramai pendidik yang bersependapat bahawa penggunaan alat bantu
mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan pengalaman yang
melibatkan penggunaan penglihatan dan pendengaran seseorang.
Akhirnya, berdasarkan takrifan bahan bantu mengajar tersebut, dapat
disimpulkan bahawa segala bentuk simbol dan komunikasi verbal yang abstrak
dapat diperjelaskan dengan menggunakan alat bantu mengajar. Hal ini akan
memudahkan pelajar memahami isi kandungan sesuatu pelajaran yang disampaikan.
Malahan, penggunaan pelbagai media pengajaran secara tepat dapat mengatasi
sikap pasif dalam kalangan pelajar kerana ia akan menarik minat pelajar,
menimbulkan suasana yang lebih menarik kepada mereka serta meningkatkan
interaksi dan kefahaman pelajar tentang topik yang diajar.
Comments
Post a Comment