JENIS-JENIS BAHAN BANTU MENGAJAR
Bahan bantu mengajar
terbahagi kepada tiga kategori yang terdiri daripada pelbagai jenis iaitu :
i.
Bahan Bantuan Mengajar bukan elektronik
ii.
Bahan Bantuan Mengajar elektronik
iii.
Bahan-bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar
2.1 BAHAN BANTU
MENGAJAR BUKAN ELEKTRONIK
i.
Bahan bantu mengajar bukan elektronik
merupakan bahan bantu mengajar yang masih menggunakan papan tulis atau papan
hitam.
ii.
Kebiasaannya digunakan untuk mencatat isi-isi pelajaran
ketika mengajar.
2.1.1 Buku Teks
i.
Buku teks merupakan bahan bantu mengajar yang dikarang khusus oleh beberapa orang
penulis dan pengarang.
ii.
Ia juga digunakan secara meluas dan merupakan sumber utama pengajaran
dan latihan.
2.1.2 Papan Pameran
i.
Papan pameran juga dikenali sebagai papan
buletin dan ia
merupakan sumber pangajaran yang produktif.
ii.
Dapat memperkenalakan idea baru, memberi maklumat, memberi kefahaman,
memperkayakan perbendaharaan kata, merangsang perbincangan, menimbulkan daya
kreativiti, membentuk sikap dan nilai serta menambah pengekalan pembelajaran
seseorang pelajar.
2.1.3 Fail Tegak dan Bahan
Bacaan
i.
Terdiri daripada bahan-bahan cetak iaitu bahan-bahan bacaan bukan
buku.
ii.
Contoh seperti majalah, kalendar, poskad, surat khabar, risalah atau
buletin, poster, carta, peta, gambar skrip dan sebagainya.
iii.
Disimpan sebagai koleksi fail dalam kabinet fail.
iv.
Dapat menambah dan mempelbagaikan bahan-bahan bacaan dan punca rujukan
dalam pusat sumber sekolah atau bilik darjah.
2.1.4 Gambar
i.
Digunakan untuk memulakan pengajaran untuk menarik minat pelajar
ataupun jika bahan sebenar sukar dibawa ke dalam bilik darjah.
2.1.5 Kad
Imbasan atau Kad Cantuman
i.
Terdiri daripada kata-kata atau rangkai kata.
ii.
Memperkenalkan perkataan-perkataan baru dan ia sesuai untuk
pelajar-pelajar peringkat sekolah rendah.
2.1.6 Carta
i.
Susunan maklumat yang bersistematik.
Mengandungi huruf, angka, gambar, jadual, gambarajah, lakaran, nota ringkas, rangkai kata, simbol dan lukisan.
Mengandungi huruf, angka, gambar, jadual, gambarajah, lakaran, nota ringkas, rangkai kata, simbol dan lukisan.
ii.
Jenis carta yang digunakan dalam bilik darjah :
· Carta flip/selak
· Carta pusing
· Carta aliran
· Carta graf
· Carta pai
· Carta tunggal
2.1.7 Grafik
i.
Bahan yang dilukis sebagai karangan visual yang dapat memberi satu
atau lebih keterangan visual.
ii.
Dapat meningkatkan prestasi pengajaran dan pemahaman pelajarannya.
2.1.8 Papan pengajaran
i.
Sesuai digunakan untuk mengajar secara berkumpulan lebih kurang 25
orang pelajar.
ii.
Berguna untuk menunjukkan gambaran sesuatu pelajaran yang mempunyai
daya komunikatif dan dapat memotivasikan pelajar.
iii.
Jenis papan pengajaran
· Papan bulletin
· Papan kenyataan
· Papan flanel-papan plywood yang dialaskan
dengan kain flannel
· Papan putih
· Papan magnet
· Papan selit
· Papan gulung-dapat menggantikan papan tulis
biasa
· Papan poket
· Papan sorong tarik
2.1.9 Model
i.
Bahan gantian yang menyerupai bahan sebenar.
ii.
Bahan tiga dimensi yang mewakili struktur, rupa bentuk atau begaimana
sesuatu itu berfungsi:-
a. Jenis model
· Model berskala - Kadar pembesaran/pengecilan
yang berbeza daripada bahan sebenar.
· Model potongan - Keratan
· Model Imginasi - Gambaran tiga dimensi
perjalanan sesuatu boleh diperbuat daripada kertas, tanah liat, simen, habuk
kayu, styrafoam atau plaster of Paris.
2.1.10 Boneka
i.
Berbentuk orang, binatang ataupun tumbuh-tumbuhan.
ii.
Digunakan dalam pengajaran bercerita ataupun berdialog.
iii.
Diperbuat daripada kain, kapas, tanah liat dan kertas rendaman.
2.2 BAHAN BANTU MENGAJAR
BERBENTUK ELEKTRONIK
i.
Bahan bantu mengajar elektronik merupakan
bahan bantu mengajar yang menggunakan eletronik.
ii.
Kebiasaannya digunakan untuk mencatat
isi-isi pelajaran ketika mengajar.
2.2.1 Overhead Projektor (OHP )
i.
Digunakan untuk penyampaian taklimat dan pengajaran kaedah kuliah.
ii.
Keberkesanan trasparensi sangat dipengaruhi oleh jumlah dan mutu
maklumat yang dimuatkan ke dalamnya.(ringkas, menarik dan bermakna).
2.2.2 Transparensi
Kebaikan menggunakan trasparensi:
Kebaikan menggunakan trasparensi:
i.
Boleh disediakan dalam bentuk warna supaya memberi penegasan dan
menarik perhatian.
ii.
Memberi keselesaan semasa penyampaian terutama jika trasparensi itu
disediakan awal.
iii.
Boleh digunakan berulang kali dan penyampaian lebih bersistematik.
Trasparensi juga bersih berbanding papan kapur.
Trasparensi juga bersih berbanding papan kapur.
2.2.3 Pita
Slaid ( Filem Slaid )
i.
Filem Slaid-Sejenis media tanpa gerak yang merupakan sejenis
trasparensi positif berukuran kecil.
ii.
Sangat kerap digunakan dalam pengajaran sains terutamanya dalam
pengajaran Biologi.
iii.
Dapat menarik perhatian pelajar.
iv.
Dapat menggambarkan keadaan sebenar dan membawa situasi luar ke dalam
kelas.
v.
Isi kandungan persembahannya kemas dan teratur dan boleh digunakan
berulang kali, diubah dan ditambah.
2.2.4 Radio
i.
Untuk pengajaran bahasa.
ii.
Siaran-siaran radio pendidikan yang mengikut sukatan pelajaran boleh
digunakan.
2.2.5 Televisyen dan VCR
i.
Dapat menggalakkan pelajar-pelajar menggunakan deria pandang dan
dengar.
ii.
Dapat memodenkan pendekatan guru-guru dalam proses pengajaran dan
pembelajaran yang lebih berkesan.
2.2.6 Filem tayangan /Filem jalur
i.
Dapat memberi pandangan yang jelas mengenai sesuatu perkara melalui
deria penglihatan dan pendengaran.
ii.
Bahan yang ditayangkan boleh berbentuk cerita, lakonan, ataupun
berbentuk dokumentari.
2.2.7 Komputer
i.
Boleh diprogramkan untuk mengajar.
ii.
Dapat menggabungkan teks, suara, muzik, grafik, dan animasi sebagai
bahan pengajaran.
iii.
Pengajaran dalam bentuk persembahan bahana kuliah, soal jawab, dialog,
kuiz, ujian dan sebagainya.
Comments
Post a Comment