Lampiran Kertas Kerja Pameran Alat Bantu Mengajar
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
KERTAS KERJA
_________________________________________________________________________
PAMERAN BAHAN BANTU MENGAJAR
”STRATEGI PEMBELAJARAN, TINGKATKAN KUALITI”
________________________________________________________________
TARIKH :
8 MAY 2017
TEMPAT :
UNIVERSITI
PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
ANJURAN:
PELAJAR KURSUS KETERAMPILAN MEMBACA
(BMK 3022) SESI 2017
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
1.0 TUJUAN
Kertas kerja ini dikemukakan dengan tujuan berikut:
i.
Mendapatkan kelulusan
program daripada pensyarah kursus (BMK 3033) Keterampilan Membaca.
ii.
Mendapatkan kerjasama
daripada pelajar kursus (BMK 3033) Keterampilan Membaca dalam pelaksanaan
program ini.
2.0 PENGENALAN
Program ini dirangka dan akan dilaksanakan oleh pelajar
kursus ( BMK 3033) Keterampilan Membaca di bawah Fakulti Bahasa dan Komunikasi,
Universiti Pendidikan Sultan Idris adalah bertujuan untuk memberi pengalaman
berprogram dan menambahan ilmu pengetahuan kepada pelajar. Selain itu juga
pelajar subjek BMK 3033 Ketereampilan Membaca ini dapat mengaplikasikan teknik-teknik
pengajaran dan pembelajaran yang telah dipelajari di dalam kelas. Di samping itu, program ini dijalankan untuk
memberikan pendedahan kepada pelajar cara berkomunikasi dengan orang ramai dan
bukan hanya menghafal teori sahaja. Melalui program ini juga pelajar akan mula
berfikir secara kreatif dan akan mula berinovasi untuk mempraktikan cara
pembelajaran mengikut standarad yang telah ditetapkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia.
3.0 OBJEKTIF
i.
Mempersiapkan pelajar kursus BMK 3033 seperti
pembelajaran sebenar ketika di sekolah.
ii.
Memberi pendedahan kepada pelajar kursus BMK 3033 bahawa
proses pembelajaran akan lebih berkesan dengan adanya bahan bantu mengajar yang
bersesuaian.
iii.
Memupuk mahasiswa/i yang mempunyai sikap cakna terhadap perubahan
persekitaran pembelajaran abad ke 21
4.0 JUSTIFIKASI DAN HASIL
Program ini wajar diadakan untuk mempersiapkan pelajar
kursus (BMK 3033) Keterampilan Membaca, terhadap kerjaya pendidik pada masa
akan datang. Fokus utama dalam kemahiran komunikasi dan keterampilan diri
pelajar meliputi aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani. Selain itu, program itu juga dapat memberi pendedahan dan
pengetahuan yang baharu kepada mahasiswa/i sebagai seorang guru sebenar
menerusi aktivitii yang dijalankan. Melalui program ini juga, diharap dapat
memberi pendedahan kepada mahasiswa/i agar cakna terhadap persekitaran pembelajaran
abad ke 21 yang banyak berlaku perubahan dan inovasi. Inovasi ini telah
dilakukan dengan tujuan untuk memberikan penambahbaikan kepada cara pengajaran
dan pembelajaran bersesuaian dengan sosiobudaya masyarakat setempat.
5.0 HASIL PEMBELAJARAN DAN KEMAHIRAN
INSANIAH
Melalui program ini, mahasiswa/i diberi peluang untuk
menjadi guru sebenar melalui aktiviti pengajaran yang dijalankan sepanjang
program ini. Selain itu, mahasiswa/i
dapat meningkatkan lagi kemahiran insaniah dalam diri seperti kemahiran
mengurus dan kemahiran komunikasi. Program ini juga dapat membantu mahasiswa/i
berfikir dan bertindak secara kreatif dan kritis dalam menyelesaikan masalah
dalam kehidupan seharian. Melalui program ini juga mahasiswa/i akan berkhidmat
sebagai anggota masyarakat yang berbakti kepada masyarakat sebagai seorang
pendidik yang berusaha membangunkan bangsanya. Akhir sekali, program ini juga
diharap dapat memupuk semangat perkongsian dan pembudayaan ilmu dalam kehidupan
sepanjang hayat.
6.0 TARIKH, HARI DAN TEMPAT PROGRAM
Tarikh : 8
May 2017
Hari : Selasa
Tempat Program : Universiti
Pendidikan Sultan Idris
7.0 SENARAI TETAMU
KEHORMAT
i.
Prof. Madya Dr Dahlia binti Janan
8.0 KUMPULAN SASARAN / PESERTA
i.
Pelajar kursus BMK 3033 Keterampilan Membaca.
9.0 TENTATIF PROGRAM
TENTATIF PROGRAM KETERAMPILAN MEMBACA
Masa
|
Tentatif/
Aktiviti
|
04.00 pm
|
Ketibaan peserta
|
04.30 pm
|
Persiapan tempat oleh ajk
pelaksana
|
05.00 pm
|
Majlis Perasmian
|
05.30 pm
|
Pameran dimulakan
|
06.00 pm
|
Proses Penjurian
|
06.30 pm
|
Majlis bersurai
|
10.0 SENARAI AHLI JAWATANKUASA
PELAKSANA DAN SENARAI TUGAS
NAMA DAN JAWATAN
|
BIDANG TUGAS
|
Penasihat Program
Prof. Madya Dr Dahlia binti Janan
|
Memantau dan
menasihati perkara berkaitan program yang sedang dijalankan.
|
Pengarah Program
Nurul Atikah Binti Khamis
|
Merangka, merancang,
dan menganalisis program yang akan dijalankan.
|
Timbalan Pengarah Program
Zainab
Binti Abdulloh
|
Membantu pengarah
program dalam merangka dan menganalisis program yang dijalankan.
|
Setiausaha
Nur Anis Amira Binti Samsuri
|
Membuat surat,
laporan setiap gerak kerja yang dijalankan berkaitan program.
|
Naib Setiausaha
Nik Sarah Syafiqa Binti Nik Zamani
|
Membantu membuat
surat, laporan setiap gerak kerja yang dijalankan berkaitan program.
|
Bendahari
Nik Nor Maizatul Fatihah Binti Nik Jid
|
Membuat perbelanjaan
berdasarkan kewangan program yang telah diberi serta membuat catatan
pengeluaran wang yang digunakan.
|
Naib Bendahari
Nurul Atikah Binti Mohamad Amaran
|
Membantu membuat
perbelanjaan berdasarkan kewangan program yang telah diberi serta membuat
catatan pengeluaran wang yang digunakan.
|
11.0 ANGGARAN KEWANGAN
BIL
|
PERKARA
|
HARGA (RM)
|
JUMLAH (RM))
|
11.1
|
PENDAPATAN (A)
Pelajar Kursus BMK 3033 Keterampilan Membaca
JUMLAH
|
RM 22.80
|
BIL
|
PERKARA
|
HARGA (RM)
|
|
11.2
|
PENDAPATAN (B)
-
kertas mahjong
-
kad manila
-
kertas A4
-
plastik sampah
-
gula-gula
-
gam
-
kad board
JUMLAH
|
1.00
x 2 unit
1.00 x 2 unit
12.00 x 1 unit
2.00 x 1 unit
3.00 x 1 unit
0.80 x 1 unit
1.00 x 1 unit
|
2.00
2.00
12.00
2.00
3.00
0.80
1.00
RM 22.80
|
11.3
|
JUMLAH PERBELANJAAN
(B)
|
RM 22.80
|
|
11.5
|
JUMLAH KESELURUHAN
PERBELANJAAN (B)
|
RM 22.80
|
|
11.6
|
JUMLAH PENDAPATAN (A)
– JUMLAH KESELURUHAN PERBELANJAAN (B)
|
RM 22.80 –
RM 22.80 = RM 0.00
|
13.0PENUTUP
Program ini diharapkan agar dapat memberi
kebaikan terhadap semua pihak yang terlibat. Bagi pelajar BMK 3022 itu sendiri,
mereka mendapat pendedahan berkenaan kerjaya masa hadapan mereka. Program ini
dapat mempersiapkan pelajar BMK 3033 untuk menjadi guru yang berketerampilan
dalam pelbagai aspek baik dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Aktiviti-aktiviti yang telah diatur dilihat dapat memberi keyakinan kepada
pelajar untuk berkomunikasi di khalayak ramai dan menyelesaikan sesuatu masalah
dalam kumpulan. Selain itu, program ini dapat memberi peluang kepada
mahasiswa/i untuk mengasah bakat diri menjadi guru yang baik dalam memberi
perkongsian ilmu yang bermanfaat. Tuntasnya, program ini diharap dapat memberi
kesan untuk jangka masa yang panjang kepada semua pihak yang terlibat.
Disediakan oleh:
|
Nur Anis Amira bt Samsuri,
Pengarah Program,
Pameran Bahan Bantu
Mengajar,
Kursus Keterampilan
Membaca,
Universiti Pendidikan Sultan Idris,
35900 Tanjong Malim, Perak.
Tandatangan :...............................................
Tarikh
:...............................................
|
Diluluskan oleh:
Peruntukan yang diluluskan oleh Penasihat Program:
RM..............................
|
Prof.
Madya Dr Dahlia binti Janan
Penasihat Program,
Pensyarah Kursus Keterampilan Membaca,
Universiti Pendidikan Sultan
Idris,
35900 Tanjong Malim.
Tandatangan
:..............................................
Tarikh
:..............................................
|
Comments
Post a Comment